5G op de weg naar nieuwe horizonten van vervoersbedrijven

18 mei 2018 door
BECI Community

De strijd om efficiëntie en kostenreductie woedt in alle hevigheid tussen vervoeroperatoren. Hun wapen is de 5G-technologie, die voortaan de weg effent naar nieuwe diensten.

Sommigen beschouwen deze jongste generatie van de telecommunicatietechnologie als een belangrijke doorbraak. Wellicht terecht, omwille van de mobiele data throughput die op termijn meerdere gigabits per seconde zou bereiken: zowat honderd maal sneller dan de huidige 4G (vierde generatie) netwerken.

De inzet en de potentiële toepassingen van deze technologie sporen de vervoerders aan om zich in een innovatiewedloop te storten. Zij gaan trouwens steeds meer partnerschappen aan met gespecialiseerde bedrijven om geconnecteerde gebruikers aan te trekken en te behouden die het leven zonder internet gewoon niet meer mogelijk achten.

 

5G om busvloten autonoom te laten rijden

De Franse vervoermaatschappijen gaan resoluut voor spitstechnologie en denken voortdurend na over de organisatie van de intelligente stad van de toekomst. Vliegende auto’s zijn nog niet voor meteen, maar vandaag blaast 5G de opkomst van autonome voertuigen nieuw leven in. Met haar partner Navya (een Frans bedrijf dat dergelijke autonome voertuigen ontwerpt) test SNCF dochtermaatschappij Keolis, die instaat voor openbaar vervoer, sinds 2016 pendeldiensten zonder chauffeur in verscheidene grote Franse steden, waaronder Parijs. Omdat 5G in ruime mate zal bijdragen tot het succes van autonome wagenparkprojecten, ging Keolis met Ericsson samenwerken aan de toepassing van 5G om “autonome wagenparken op afstand te controleren en te monitoren”.

Het Zweedse bedrijf superviseert het Europese 5Gcar-project sinds 2017 en experimenteert met draadloze hogesnelheidsverbindingen, in samenwerking met de transporteur Transdev. Hierbij is het de bedoeling om autonome gedeelde mobiliteitsdiensten in Rouen te ontwikkelen: het Rouen Normandy Autonomous Lab (RNAL). Dit eerste Europese project van dit type op open wegen werd in februari 2019 opgezet.

 

Telefonie en transport samen om gebruikers aan te trekken

De operatoren gaan talrijke partnerschappen aan om de kansen van deze technologische revolutie niet te missen. Zo wordt het bv. mogelijk om mobiele netwerken aan te bieden in regio’s waar die voorheen niet aanwezig waren (o.a. plattelandsgebieden waar grote treinlijnen langs lopen). Deutsche Bahn, de gevestigde Duitse spoorwegmaatschappij, werkt nu samen met Nokia aan het zogenaamde “eerste 5G-netwerk ter wereld voor een spoorlijnautomatiseringsproject”.

Anderen zijn van mening dat 5G de operatoren zal helpen de gebruikers een hoger niveau van dienstverlening en comfort te bieden. Zo heeft de Amerikaanse gsm-operator AT&T in bepaalde wijken beperkte 5G-zones ontwikkeld. Gebruikers van het openbaar vervoer dat deze zones doorkruist, hebben toegang tot spelletjes of video’s tijdens hun dagelijkse woon-werkverplaatsingen.

 

Een snellere implementatie van 5G in stedelijke hubs

Vorig jaar hebben de Britse en Zuid-Koreaanse overheden 2,4 miljoen pond uitgetrokken voor het 5G RailNext-project (een consortium van openbare en privé bedrijven onder leiding van Cisco) om verplaatsingen met de metro in hun hoofdsteden aantrekkelijker te maken. Het wordt een nieuwe 5G-ervaring in het openbaar vervoer, dankzij infotainmentdiensten (videostreaming, spelletjes, passagiersinformatie) in het hele metronetwerk van Seoel en Glasgow.

Als het project succesvol is, kan het ook in Londen en New York worden toegepast. Bij de lancering van het project zei Margot James, de Britse minister van Digitalisering: “5G is de toekomst van de connectiviteit. En we willen dat het Verenigd Koninkrijk hierin een wereldleider wordt.”

Met deze projecten krijgen ook de vele initiatieven van de operatoren op het gebied van MaaS (Mobility as a Service) een nieuwe kans. De gebruikers zullen trouwens met hun mobiele telefoons toegang genieten tot voorheen ontoegankelijke inhoud. Ze zullen er ook hun verplaatsingen mee kunnen betalen, met onder andere als gevolg gevoelig lagere kosten voor papieren tickets en ticketingdiensten.

BECI Community 18 mei 2018
Deel deze post
Archiveren