Wanneer een land het wereldrecord houdt voor het aantal dagen die nodig zijn om een democratische regering te vormen, weet je meteen dat het geen gewoon land is.
België is werkelijk bijzonder. Met een koning, een eerste minister, drie officiële talen, drie gewesten, drie gemeenschappen, zes regeringen, tien provincies en 581 gemeenten… dat zijn heel wat administratieve omwegen!
Als uw bedrijf overweegt zich in België te vestigen, hebt u zeker begeleiding nodig om uw weg te vinden in de vele lagen van deze “administratieve lasagne”.
Maar hoe zit het omgekeerd? Wat gebeurt er wanneer Belgische bedrijven internationaal actief worden en plots geconfronteerd worden met contexten zonder gelaagde administratie, of met nationale en bedrijfsculturen die sterk verschillen van hun eigen, vaak pragmatische en flexibele werkwijze?
Hier bekijken we de uitdagingen bij een vestiging in België, de fouten die Belgische ondernemingen soms maken in het buitenland, en de bronnen van ondersteuning die hen helpen om zich succesvol te bewegen in de complexe wateren van de internationale handel, van en naar dit unieke land.
Ken uzelf
Of u nu een buitenlandse onderneming bent die naar België wil komen, of een Belgische onderneming die in het buitenland wil uitbreiden: de eerste stap is het analyseren van uw eigen werkpraktijken en culturele normen. Alleen zo kunt u de verschillen begrijpen met de gebruiken op uw nieuwe markt.
Hebt u een gedragscode of een diversiteitsbeleid? Past u die ook echt toe? Als u zich in België wilt vestigen, zijn beide voorwaarden belangrijk. Maar wat als u een Belgische onderneming bent die een filiaal opent in Dubai? Wat betekent dat voor uw diversiteitsbeleid en uw westerse bedrijfscultuur?
Vermijd aannames
Aannames zijn altijd gevaarlijk. In een nieuwe omgeving is het essentieel om niet te denken dat uw vertrouwde methoden overal werken. Het is ook gemakkelijk om te veronderstellen dat kennis van de ene cultuur automatisch kennis van een andere inhoudt.
Zo worden Arabieren vaak vereenzelvigd met moslims, of denkt men dat alle regio’s in de “Arabische wereld” hetzelfde functioneren. Ook gelooft men soms dat het Chinees Nieuwjaar overal op dezelfde datum valt. Omgekeerd zijn nieuwkomers in België vaak verrast dat niet alle Belgen dezelfde taal spreken, en dat het soms strategischer is om zich voor de Vlaamse markt in Vlaanderen te vestigen in plaats van in Brussel.
Zie de positieve kant
Naast valkuilen biedt de aanpassing aan de culturele gebruiken van uw doelmarkt vele voordelen. Zaken doen draait om menselijke relaties en interculturele communicatie. Wie daarin slaagt, vergroot zijn commerciële succes.
Zelfs als u voor België kiest omwille van de uitstekende verbindingen met de rest van Europa, moet u rekening houden met de complexe administratie. Maar ook daar zitten voordelen in: België beschikt over een hoogopgeleide, productieve en probleemoplossende beroepsbevolking.
Hallo allemaal!
De evenementen Hello World en Hello Brussels van Beci bieden waardevolle inzichten aan bedrijven en particulieren aan beide kanten van de culturele kloof: Belgische ondernemingen die de wereld ontdekken en internationale bedrijven die voor het eerst de complexiteit van de Belgische bestuursstructuur leren kennen.
Deze evenementen omvatten workshops, B2B-meetings, sessies over geopolitieke en regelgevende trends, evenals seminaries en rondetafelgesprekken.
De panels brengen Belgen met internationale ervaring samen, expats die al lange tijd in België wonen en experts die slechts tijdelijk aanwezig zijn, elk met hun eigen invalshoek.
Binnen Hello World organiseert Beci ook landen- en regiogebonden evenementen om Belgische bedrijven te helpen hun nieuwe operationele context beter te begrijpen.
Maatgerichte infosessies
Beci ondersteunt ook bedrijven of delegaties die een meer persoonlijke introductie tot de Belgische markt wensen. Zoals Ekaterina Clifford, verantwoordelijke voor de internationale gemeenschap bij Beci, uitlegt, bezoeken deze actoren het land vaak voor korte tijd met een druk vergaderschema. Een inleidende sessie over culturele verschillen maakt hun bezoek meteen efficiënter.
Zelf een immigrante in België, controleert Ekaterina haar informatie regelmatig bij Belgische collega’s. Soms zijn zelfs zij verbaasd over hoe hun eigen land functioneert!
Adviesbronnen benutten
“Er bestaat niet zoiets als te veel advies als het gaat om het opzetten van een bedrijf in een nieuw land. De soorten bedrijven, regelgeving, belastingregels enz. verschillen van land tot land, dus het is essentieel om zoveel mogelijk informatie te verzamelen voordat je aan een mogelijk kostbare onderneming begint.” Ekaterina Clifford
In België begint het proces met de inschrijving bij een ondernemingsloket, zoals Partena Professional, een betrouwbare partner van Beci die actief is in het hele land. Daarnaast bieden regionale agentschappen extra ondersteuning: Hub.brussels, Flanders Investment and Trade (FIT) en het AWEX (Waals Agentschap voor Export en Investeringen).
Wie in Brussel een onderneming wil starten, kan bij Beci terecht voor advies, doorverwijzingen naar de juiste partners en nuttige evenementen. Leden krijgen bovendien toegang tot diepgaand advies, matchmakingdiensten, en vooral tot het netwerk en de community van Beci : een essentiële troef voor nieuwkomers.
Voor informatie over toekomstige Hello World- en Hello Brussels-evenementen, of om uw eigen introductie in België op maat te regelen, kunt u contact opnemen met Ekaterina Clifford of Jean-Philippe Mergen via international@beci.be.