Brussels Airport gebruikt data analyse om de beleving van passagiers te verbeteren

9 december 2019 door
BECI Community

[Publireportage] Brussels Airport zoekt constant naar nieuwe manieren om de beleving van haar passagiers gevoelig te verbeteren. Het proces berust voortaan ook op de exploitatie van gegevens en digitalisering. Zo ontstond het Airport Operations Plan (AOP), dat verscheidene processen binnen Brussels Airport stroomlijnt.

Het Airport Operations Plan (AOP) werd als concept in het leven geroepen door SESAR Joint Undertaking. Deze werkgroep van de Europese Commissie sleutelt aan de optimalisering van het Europese luchtruim. De luchthavens en de luchtverkeersleiders ontvangen subsidies voor de uitvoering van initiatieven gericht op een vlotter luchtverkeer in Europa. Dit heeft Brussels Airport Company er in 2017 toe aangezet om in partnerschap met elf andere luchthavens en twee luchtverkeersleiders, op een geharmoniseerde manier in elke luchthaven een Airport Operations Plan te ontwikkelen. Ook in het operationele centrum (Airport Operations Center – APOC) van Brussels Airport is het AOP project dus van start gegaan.

Het Airport Operations Plan van Brussels Airport beoogt een zo vlot mogelijk verloop van alle processen op de luchthaven, van het inchecken tot het instappen. Dankzij de optimalisering en de matching van de verscheidene stromen – Passagiers (screening, immigratie enz.), Bagage (transfer, toewijzing van een bagageband …), Vliegtuigen (capaciteit, gebruik van de start en landingsbanen …) en Toegankelijkheid (parkeerplaatsen, toegangswegen enz.) – verlopen de verplaatsing naar de luchthaven en de verschillende fasen binnen Brussels Airport veel gemakkelijker voor de passagiers.

Brussels Airport maakt gebruik van innovatieve technologieën die alle in het verleden verzamelde gegevens combineren met huidige real-time data om preventief op te treden tegen toekomstige vervelende situaties voor de passagiers. Op die manier genieten de reizigers een aangenamere beleving, in een veilige en beveiligde omgeving. Zo zal het bijvoorbeeld niet meer nodig zijn om in te grijpen als lange wachtrijen zich vormen ter hoogte van de controle van de passagiers of de paspoorten. Zulke situaties zullen namelijk vooraf te voorspellen zijn en kunnen dan worden voorkomen, onder andere door extra personeel in te zetten. Nauwkeuriger data zal worden gedeeld met Eurocontrol en andere Europese luchthavens, voor een beter gebruik van het Europese luchtruim.

“Dankzij het Airport Operations Plan verlopen de verschillende fasen van het vertrek van een passagier, namelijk de verplaatsing naar de luchthaven tot en met het binnenstappen van het vliegtuig, een stuk vlotter. Dit is te danken aan het gebruik van een grote hoeveelheid verzamelde data, die in real-time wordt geanalyseerd. Met het AOP kunnen wij anticiperen op eventuele moeilijke situaties en deze snel verhelpen zodat de passagiers daar weinig of geen last van hebben”, vertelt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. “Brussels Airport speelt een voortrekkersrol in dit Europese project en geldt als een internationale referentie op dit gebied.”

2019 zag de ontwikkeling van verscheidene planningsmethoden, waarbij Brussels Airport een beroep deed op geavanceerde technieken zoals kunstmatige intelligentie, data science en automatic learning. De meest opvallende stap in dit project was de lancering van de transfermatrix binnen een totaal nieuw instrument dat passagiers tussen twee vluchten volgt. Met deze tool krijgt Brussels Airport een duidelijk beeld van hun wandel- en wachttijd in de luchthaven. Deze informatie, die tot nu toe moeilijk te voorspellen was, dient om te berekenen of ze hun volgende vlucht al dan niet zullen halen. Is dit niet het geval, dan kunnen aanpassingen ervoor zorgen dat passagiers daar toch in slagen. Dit is in elk geval een nieuwe stap voor het operationeel centrum (APOC) van Brussels Airport, op weg naar het digitale tijdperk.

Enkele maanden geleden ontving Brussels Airport, als projectleider en namens de andere deelnemers aan dit initiatief, tijdens het World ATM Congress in Madrid, een Single European Sky (SES) Award in de categorie Corporation voor dit iAOP (initial Airport Operations Plan) project. Met zijn APOC en het AOP staat Brussels Airport aan de spits en verwelkomt het dan ook regelmatig andere luchthavens om binnen het APOC het samenwerkingsmodel toe te lichten en uitleg te geven over het AOP. Heel wat luchthavens (waaronder ook veel grotere) komen naar Brussel om te leren van de ervaringen van Brussels Airport.

In de komende maanden zullen tal van andere modules en planningsmethodes operationeel worden, voor een nog beter beheer van alle luchthavenprocessen. Het is de bedoeling om tegen eind 2020 over een volledig AOP te beschikken, conform de verbintenis ten aanzien van Europa.

https://www.brusselsairport.be/en/b2b/airport-operations-plan

 

 

BECI Community 9 december 2019
Deel deze post
TAGS 
Archiveren