Georges Gilkinet (ecolo), Vice-premier en minister van Mobiliteit en NMBS: “De trein is meer dan ooit een economische hefboom”

20 februari 2023 door
BECI Community

Elke euro die je als overheid investeert in het spoor levert 3 euro op. Het nieuwe treinplan van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet, goed voor een investering van 44 miljard euro de komende 10 jaar, zal dus op termijn een ROI van 132 miljard euro opleveren. Niet slecht zou ik zeggen. Dit is maar één enkele interessante take aways die ik heb onthouden naar aanleiding van de tweede editie van Becis Wednesday, de maandelijke politieke afterwork conferenties bij Beci.
Interview van Georges Gilkinet

 
 

Beheersovereenkomst

Op 23 december van vorig jaar ondertekenden de NMBS en federaal mobiliteitsminister Georges Gilkinet een nieuwe beheersovereenkomst. Daarin springen enkele ambities in het oog. Het aantal gereden kilometers per trein moet omhoog, net als de stiptheid. Wat het goederentransport betreft wil de overheid het aantal over het spoor vervoerde goederen verdubbelen. Ook Brussel wordt hierbij niet vergeten.

 

Tarieven

Ook de tarieven moeten aantrekkelijker. Daarbij wordt gedacht aan variabele tarieven waarbij het tijdstip van de treinreis bepalend zal zijn voor de prijs van het ticket. Daarnaast zal het treinaanbod sterk worden uitgebreid, met vroegere en latere treinen. Op die manier sluit het aanbod ook beter aan bij de vrijetijdsbesteding. Een film, toneelstuk of een concert meepikken na het werk behoort dan opnieuw tot de mogelijkheden.

 

Investeringen

Binnen Brussel voorziet het plan extra investeringen van om en bij de 700 miljoen euro. Die investeringen zullen gaan naar ondermeer de S-treinen, beter bekend als het GEN. Verder wordt er nagedacht over hoe de meer dan 30 Brusselse stations een plaats kunnen hebben in een volwaardig treinaanbod intra-muros.

 

Internationale treinen

Daarnaast wil Georges Gilkinet dat Brussel weer de hub wordt van internationale (nacht)treinen. Dat was tientallen jaren geleden het geval. Met de uitbreiding van het internationale nachttrein-aanbod van enkele private spelers moet dit mogelijk zijn. De federale overheid wil die initiatieven ondersteunen, ja ook financieel.

 

Tewerkstelling

De NMBS en Infrabel stellen in Brussel 10.000 werknemers te werk. Amper 1.500 van hen zijn Brusselaars. Het gros van het personeel komt dus uit Vlaanderen en Wallonië. Voor de Brusselaarsmoet het volgens de minister beter. Daar wordt ook aan gewerkt. Aan het Molenbeekse Weststation staat de Infrabel Academy, het opleidingscentrum van de spoorweg beheerder. Verder werken de verschillende partners samen om Brusselse profielen aan te trekken.

 

Cieltje Van Achter, N-VA

Voor de derde Beci’s Wednesday is Cieltje Van Achter, N-VA fractievoorzitter in het Brussels parlement te gast. Zij zal het ondermeer hebben over de toekomst van Brussel, de relatie met Vlaanderen en de gegarandeerde vertegenwoordiging voor de Nederlandstaligen.

 

Boek nu je plaats via: https://agenda.beci.be/cieltje-van-achter-beci-s-wednesday-

 

BECI Community 20 februari 2023
Deel deze post
TAGS 
Archiveren