Mobiliteitsweek: Brussel op wielen of te voet?!

11 september 2025 door
Era Balaj

Van 16 tot 22 september nodigt de Mobiliteitsweek Brusselaars uit om hun verplaatsingen opnieuw te bekijken. Het is ook een mooie gelegenheid om D’Ieteren Automotive in de schijnwerpers te zetten, een historische speler in mobiliteit en structurele partner van Beci.

Stel je Brussel eens voor zonder het gebrom van motoren, zonder eindeloze files aan de verkeerslichten. De Mobiliteitsweek (van 16 tot 22 september 2025) is hét moment om onze gewoontes te herdenken, met als hoogtepunt de Autovrije Zondag. De hoofdstad verandert dan in de grootste autovrije stedelijke zone van Europa, en biedt inwoners de kans hun buurt te (her)ontdekken te voet, met de fiets of via de vele gedeelde mobiliteitsdiensten.

Voor Denis Gorteman, CEO van D’Ieteren Automotive, is de Mobiliteitsweek een gelegenheid om multimodaliteit te promoten: « Ons doel is vooral onze oplossingen in de kijker te zetten die het leven van onze klanten makkelijker maken en hen in staat stellen van het ene vervoermiddel naar het andere te schakelen », legt hij uit, om eraan toe te voegen: « We willen ook aanzetten om andere opties dan de individuele auto te ontdekken: de fiets, het openbaar vervoer, wandelen, of zelfs taxi’s. Ook bedrijven stimuleren we om multimodaal te werken. »

Een Brussels erfgoed

D’Ieteren maakt al meer dan een eeuw deel uit van het Brusselse landschap. Het familiebedrijf, opgericht in 1805, maakte eerst koetsen en importeerde later auto’s van de Volkswagen-groep. Maar D’Ieteren enkel reduceren tot de auto zou een fout zijn. Vandaag ontwikkelt het bedrijf een ecosysteem van oplossingen, met gedeelde auto’s, fietsen, taxi’s en tools die multimodaliteit ondersteunen.

« We zijn sinds begin 1900 Brusselaars. Het is logisch dat we aan de zijde van Beci staan, want de ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is essentieel voor ons », zegt Denis Gorteman. Zo verweeft de geschiedenis van het bedrijf zich met die van de hoofdstad, met een mix van traditie en voortdurende aanpassing.

Mobiliteit als keuze

Centraal in D’Ieteren’s strategie staat één woord: multimodaliteit. Met andere woorden, je niet beperken tot één vervoermiddel, maar kiezen wat het beste past. Een afspraak in het centrum? De fiets of de metro bespaart tijd. Een langere rit of bij regenweer? Dan blijft de auto nuttig. « Multimodaliteit betekent het beste vervoermiddel gebruiken afhankelijk van de situatie. Soms is de fiets handiger dan de auto, soms omgekeerd. Het belangrijkste is dat je kunt kiezen », benadrukt de CEO. Deze pragmatische benadering vermijdt een zinloze tegenstelling tussen auto en zachte mobiliteit en zet in op complementariteit. Tijdens de Autovrije Zondag moedigt Denis Gorteman iedereen aan om te wandelen, fietsen of het openbaar vervoer te testen.

Het bedrijf promoot zijn oplossingen niet alleen bij particulieren, maar nodigt iedereen uit andere opties te proberen. Poppy, de dienst voor deelauto’s, maakt het bijvoorbeeld mogelijk om enkel een voertuig te gebruiken wanneer het nodig is, zonder de verplichting tot bezit. De fiets wordt steeds meer een dagelijkse metgezel. Volgens Brussel Mobiliteit is het aantal fietsers in de hoofdstad tussen 2010 en 2022 verdubbeld, een teken dat gewoontes veranderen.

Bedrijven in beweging

De Mobiliteitsweek richt zich niet alleen tot burgers; ook bedrijven vinden er inspiratie. Hoe kunnen ze vervoerskosten beperken? Hoe kan het dagelijkse leven van medewerkers vlotter verlopen?

« We begeleiden hen in hun dagelijkse mobiliteit, maar innoveren ook om hen te helpen bij de implementatie van bredere mobiliteitsplannen », verduidelijkt Denis Gorteman. Gedeelde wagenparken, integratie van de fiets in woon-werkverkeer, stimulansen om vervoersmiddelen te diversifiëren… Al deze initiatieven verbeteren de levenskwaliteit en economische efficiëntie, terwijl de ecologische voetafdruk verkleind wordt.

Respect en ondernemerschap

Op de vraag welke waarden D’Ieteren en Beci verbinden, antwoordt Denis Gorteman meteen: « Ondernemingszin en respect. » Twee pijlers die de duurzaamheid van een huis dat ouder is dan België zelf verklaren. « Respect voor medewerkers, klanten en gemaakte afspraken: dat is wat ervoor zorgt dat je blijft bestaan. »

Uiteindelijk herinneren de Mobiliteitsweek en de Autovrije Zondag eraan dat de stad een gemeenschappelijk goed is. De openbare ruimte behoort niet enkel aan automobilisten, maar aan iedereen die er woont, passeert of ze deelt.

Deel deze post
Archiveren