9 november 2022 door
Beci: “Nationale staking is ronduit onverantwoord.”

Brussel, 9 november 2022 – De Brusselse werkgeversorganisatie BECI is verbolgen over de nationale staking waartoe het gemeenschappelijk vakbondsfront vandaag heeft opgeroepen. “Wat is de zin om vandaag een groot deel van het economisch leven lam te leggen?” vraagt Beci zich af.

Onze ondernemers, maar ook hun werknemers hebben volgens Beci andere kopzorgen en prioriteiten: De oncontroleerbare energieprijzen en de verhoogde sociale lasten die de indexeringen van de lonen met zich meebrengen. Beci stelt vast dat er bij de vakbonden geen enkel begrip tonen voor deze zorgen.

“Dat de vakbonden vandaag een substantiële loonsverhoging eisen bovenop de automatische loonindexering is ronduit misdadig.” zegt Olivier Willocx, CEO van Beci.

De vakbonden hypothekeren hiermee de economische toekomst van ons land, vindt Beci. Loonsverhogingen leiden altijd tot prijsverhogingen van producten en diensten. Dat is een economische wetmatigheid. Bovendien zal onze internationale concurrentiepositie nog meer onder druk komen te staan. Vandaag moeten wij al leven met een loonhandicap van om en bij de 6% ten aanzien van onze omringende landen. Moet het nog erger?

“Willen we echt in deze neerwaartse spiraal terecht komen?” vraagt Olivier Willocx zich af. “Wat is er fout met ondernemingen of sectoren die er wel in slagen goede resultaten te boeken? Moeten die zich dan ook in de rode cijfers werken door toe te geven aan de onverantwoorde eisen van de vakbonden?”

Beci roept de vakbonden op tot redelijkheid. Iedereen is vandaag slachtoffer van de energiecrisis. Laten we er samen aan werken in het algemeen belang van onze economie die vandaag toch nog altijd dé motor is van onze welvaart.

Perscontacten

Olivier Willocx, CEO Beci

ow@beci.be / +32 475 513 158

Filip De Rycke, woordvoerder

fdr@beci.be / + 32 498 944 350

Louizalaan 500

www.beci.be

Over beci

Beci (Brussels Enterprises Commerce & Industry) is ontstaan uit een partnerschap tussen de Kamer van Koophandel en het Verbond van Ondernemingen te Brussel: twee privé vzw’s die door hun leden gefinancierd en beheerd worden. Beci vertegenwoordigt twee derde van de tewerkstelling in Brussel en meer dan 35 000 ondernemingen.

BECI 9 november 2022