2 januari 2024 door
BECI

De verwerping van het beroep in extreme urgentie bij de Raad van State wordt aangevoeld als een zware klap voor de economische transitie in Brussel. Met de rug tegen de muur en onder druk van de nakende werken voor de heraanleg van de wegontsluiting in het noordwesten van Brussel, tussen het einde van de A12 en de Van Praetbrug, zag de Havengemeenschap zich gedwongen om de schorsing van de vergunning aan te vragen, de enige manier om de stroeve dialoog met het Brussels Gewest weer op gang te krijgen. BECI sluit zich aan bij de zaak om steun te bieden aan een belangrijke sector die bij de laatste telling 9.000 banen en een omzet van 1,6 miljard vertegenwoordigde.

“Meestal lever ik geen commentaar op gerechtelijke uitspraken”, zegt Olivier Willocx, gedelegeerd bestuurder van BECI. “Ik hoop alleen dat er na de werkzaamheden geen rijksambtenaren meer via de A12 de stad in hoeven”. In zijn conclusies stelde de Raad van State zich tevreden met de pro domo studies die aantoonden dat de geplande veranderingen het verkeer niet zouden hinderen. De Raad stelde vast dat de Brusselse Havengemeenschap (BHG) en de betrokken bedrijven geen wetenschappelijke documenten hadden ingediend om die veranderingen aan te vechten. “Het is een beetje de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet, maar we geven niet op,” voegde de Brusselse vertegenwoordiger van het bedrijfsleven eraan toe.

Even ter herinnering: het herinrichtingsplan wil al het verkeer op de Van Praetlaan terugbrengen op één rijstrook richting centrum (in tegenstelling tot de huidige drie) en twee richting stadsuitgang. De Vuurkruisenlaan wordt een groene openbare ruimte. “In juli ontdekten we dat de vergunningsaanvraag vanaf dan (en wegens wijzigingen) een verband legde tussen de werkzaamheden van de MIVB en de herinrichting gewild door mevrouw Van den Brandt,” zegt Michel de Bièvre, voorzitter van de BHG. De 145 bedrijven langs het kanaal in Brussel hadden bedenkingen geuit over hun bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden en vooral daarna. “Helaas zonder succes en mét de indruk dat niemand naar hen heeft geluisterd”, betreurt hij.

“Kortom, dit is het zoveelste bewijs van wat ik onlangs al in een carte blanche aan de kaak heb gesteld”, vat Olivier Willocx samen. Zolang het Gewest de manier waarop het zijn mobiliteitsplan ‘Good Move’ uitvoert niet radicaal verandert, zullen tijdverspilling, het dagelijkse gedoe, onteigeningen, de ontzegging van rechten en de onveiligheid schering en inslag blijven. “Waar we op voorbereid worden is niet een stad op 15 minuten afstand, maar een gevangenis!”, vreest BECI, die bij het Parkway 21 vraagstuk op dezelfde golflengte zit als de Brusselse Havengemeenschap. Tot nu toe werd het verkeer verdeeld tussen de Van Praetlaan bij de ingang van de stad en de Vuurkruisenlaan voor wie de stad verlaat. Dat is voortaan voltooid verleden tijd: de werkzaamheden zijn begonnen.

“Ter verduidelijking: wij nemen geen stelling tegen de aanleg van de nieuwe tramlijn 10, die Rogier met Neder-over-Heembeek zal verbinden en in 2024 moet worden ingehuldigd”, voegt de Havengemeenschap er aan toe. “Maar je toevlucht nemen in een ideologisch anti-autostandpunt en beweren dat de voorgestelde herinrichting geen negatieve impact zal hebben op het goederenverkeer – op de logistiek, dus – da’s mensen voor de gek houden”, stelt BECI met klem. Hiermee wordt het doel van economische transitie, die onder andere meer en meer een beroep wil doen op de binnenscheepvaart, steeds moeilijker te bereiken. “En ja, ook het wegvervoer is hierbij betrokken, al was het maar vanwege de aangeboden flexibiliteit”, besluit Willocx.

Contact :
Charlier Zenari Maïlys