Bemiddeling voor bedrijven in moeilijkheden: Engie en Luminus steunen initiatief van Beci en de Franstalgie Handelsrechtbank van Brussel

5 juli 2023 door
BECI

Brusselse bedrijfsklanten van Engie en Luminus die problemen ondervinden met het betalen van hun energiefactuur kunnen met de hulp van een onafhankelijk bemiddelaar van het Centrum voor Bedrijven in moeilijkheden een oplossing vinden voor hun onbetaalde energiefactuur.

Voorwaarde is wel dat het bedrijf een bemiddelingstraject opstart via de Brusselse Handelsrechtbank. Zo’n traject kan aangevraagd worden via het Centrum voor Bedrijven in Moeilijkheden, een initiatief van Beci met de steun van Brussels Gewest.

Eens het traject loopt gaat een bemiddelaar van Bmediation, een Brusselse vzw die bemiddeling promoot als dé duurzame oplossing voor conflincten, rechtstreeks in gesprek met de stroomleverancier. Doel is om tot een haalbaar afbetalingsplan te komen. Is dat mogelijk, dan schorten de energieleveranciers de herinneringsprocedure voor onbetaalde facturen op. Is de zaak al hangende bij gerechtsdeurwaarders, wordt ook deze procedure stopgezet. Verder kan de stroomleverancier er dan ook voor kiezen om de levering van energie aan te houden zodat de bedrijfsklant kan blijven werken. Dat is zeer belangrijk voor het voortbestaan van het bedrijf.

“Dit engagement van Engie en Luminus is zeer goed nieuws voor de bedrijven die tijdelijk betalingsmoeilijkheden ondervinden door de crisis en de hoge energiefactuur. Dankzij zo’n onderlinge overeenkomst krijgt het bedrijf de broodnodige ademruimte en kan het zich volledig concentreren op het herstel van de onderneming.” zegt Olivier Willocx, CEO van Beci.

Voor Luminus en Engie is dit akkoord eveneens belangrijk.

Meer dan ooit, heeft ENGIE zijn particuliere en professionele klanten bijgestaan tijdens de energiecrisis. Met deze nieuwe mogelijkheid zetten we een stap verder ten gunste van onze zakelijke klanten in een ‘win-win’ geest. De bemiddelingsprocedure stelt ons immers in staat om enerzijds sneller een oplossing te bieden aan bedrijven die tijdelijk moeite hebben met het betalen van hun rekeningen, wat hen ook helpt om hun schuldenlast niet te verergeren, terwijl het anderzijds onze invorderingskosten vermindert.” Annick Rossey, Managing Director B2C ENGIE Belgium.

De Covid-periode en de daaropvolgende crisis op de energiemarkten hebben bedrijven en onze sector blootgesteld aan ongekende moeilijkheden. Luminus zet zich in om onze professionele klanten zo goed mogelijk te ondersteunen, rekening houdend met hun specifieke situatie. Het engagement dat vandaag werd genomen, zal bijdragen aan de voortzetting van de economische activiteit, onder de best mogelijke omstandigheden en in ons wederzijds belang., voegt Henri Buenen, CCO van Luminus er aan toe.

Met dit initiatief krijgen bedrijven met tijdelijke betalingsproblemen een extra mogelijkheid om tot een gestructureerde oplossing te komen. En da’s belangrijk voor onze Brusselse economie die voor meer dan 80% bestaat uit kleine en middelgrote ondernemingen voor wie de energiecrisis vaak samenviel met het einde van een andere moeilijke periode: covid.

PERSCONTACTEN

Olivier Willocx, CEO Beci

ow@beci.be I +32 475 513 158

Filip De Rycke, woordvoerder

fdr@beci.be I + 32 498 944 350

Olivier Desclée, woordvoerster Engie

olivier.desclee@engie.com I +32 474 94 21 38

Stéphane Cornet, External Communication Manager

stephane.cornet@luminus.be I +32 478 66 60 93

ADRES :

Louizalaan, 500

www.beci.be

Over Beci :

Beci (Brussels Enterprises Commerce & Industry) is ontstaan uit een partnerschap tussen de Kamer van Koophandel en het Verbond van Ondernemingen te Brussel: twee privé vzw’s die door hun leden gefinancierd en beheerd worden. Beci vertegenwoordigt twee derde van de tewerkstelling in Brussel en meer dan 35 000 ondernemingen.

Over het Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden:

Het Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden (COm) is opgericht op initiatief van de Kamer van Koophandel van Brussel (BECI) en is gesteund door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.De roeping van het COm? Luisteren, begeleiden en alle specifieke of algemene vragen beantwoorden die ondernemers zich stellen over het leven van hun onderneming en haar omgeving.Het eerste contact gebeurt gewoon per e-mail of per telefoon (02.533.40.90). De dienst is doorlopend (24u/24) beschikbaar van maandag tot vrijdag.Afhankelijk van uw vragen, wordt u doorverwezen naar een van onze experts.

Over BMediation:

bMediation is een Brusselse vzw die actief bemiddeling promoot als dé duurzame oplossing voor conflincten. bMediation biedt opleidingen aan voor burgerlijke en commerciële bemiddeling.

Over Engie:

ENGIE is de Belgische markleider in verkoop van elektriciteit, aardgas en in dienstverlening in energie. De onderneming biedt haar residentiële, professionele en industriële klanten innoverende oplossingen aan voor een zuiniger en doordachter energiegebruik en voor meer comfort. Als innovatieve producent van groene energie produceert ENGIE elektriciteit dicht bij zijn klanten, door middel van een gediversifieerd productiepark met lage CO2-uitstoot. ENGIE stelt in België 7000 deskundigen in energie en energiediensten te werk.

Over de Luminus:

Luminus produceert elektriciteit en levert energie en energiediensten. We zijn nummer 1 in onshore windenergie en waterkrachtenergie in België. We spelen ook een sleutelrol in de Belgische bevoorradingszekerheid dankzij meerdere elektriciteitscentrales op aardgas die het variabel karakter van zonne-en windenergie opvangen. Met een geïnstalleerd vermogen van 2.185 MW in maart 2023 vertegenwoordigt Luminus ongeveer 10% van het totale geïnstalleerde vermogen in België. We verkopen elektriciteit, gas en energiediensten aan residentiële en professionele klanten, met een marktaantdeel van ongeveer 23%. We investeren in de energieuitdagingen van morgen door onze klanten innovatieve oplossingen op het vlak van energie-efficiëntie aan te bieden. Daarnaast blijven we inzetten op hernieuwbare energie.

BECI 5 juli 2023
Deel deze post