De Belgische mode is ook Brussels!

2 april 2019 door
BECI Community

Een dertigtal jaren na de beroemde ‘Antwerpse Zes’ blijft de Belgische mode zich voortdurend vernieuwen. De volgende generatie is trouwens goed vertegenwoordigd. Wij ontdekken hier vier visionaire en veelbelovende jonge ontwerpers. Hun strategie berust op een nichemode en een onmiskenbare kennis van zaken.  

 

Valentine Witmeurde mazen van de trui  

Het geheim achter het succes van Valentine Witmeur is te vinden in een enkel product, dat er elegant uitziet en aanvoelt:“Midden in de nacht kwam ik tot dit idee: het kledingstuk dat we bijna driekwart van het jaar dragen en waarop ik moest vertrouwen, was gewoon de trui.”Uit deze nachtelijke inspiratie is het gelijknamige merk Valentine Witmeur Lab ontstaanDe jonge modeontwerpster begon met een eerste collectie van zes truien in één enkele maat. Al gauw werd het een overweldigend succes en ze maakte al snel naam en faam in België en in het buitenland: “Vandaag moet ik de collecties een jaar op voorhand voorbereiden om ze in Parijs te kunnen presenteren, nog voor de levering in de winkels. Elk seizoen is nu een echte race tegen de klok!”

Valentine Witmeur

 

Façon Jacmin: denim overal

Toen in 2016 de tweelingzusters Ségolène en Alexandra Jacmin het merk Façon Jacmin lanceerdenhadden ze besloten een moderne garderobe voor vrouwen te creëren, maar dan wel uitsluitend in denimstof. De twee zussen vormen een perfect duo: Ségolène is onderneemster en Alexandra heeft, met haar diploma van La Cambre, het beroep aangeleerd bij Margiela en JeanPaul GaultierDe twee jonge vrouwen beslisten onmiddellijk om de beperkingen van de mode te doorbreken door het sublimeren en diversifiëren van een stof die vaak tot de ‘basics’ beperkt blijftZe bieden een collectie kleding volledig in Japanse denim waarvan de confectie aan Europese ambachtelijke denimspecialisten wordt toevertrouwd. “Japan is wereldberoemd om de kwaliteit van zijn denim en heeft een onvergelijkbare traditionele knowhow in stand gehouden.”  

Om bekendheid te verwerven hebben de zusters Jacmin een vintage truck gekocht en daarin een mobiele boetiek ingericht. Elke maand gaan ze op zoek naar hun klanten in Brussel en Antwerpen: “In Brussel parkeren we de truck op de stoep van het Sint-Katelijneplein. Ik praat met iedereen. De klanten kunnen de kleren passen in de truck. De mensen houden blijkbaar van het concept en op die manier vergroten we onze zichtbaarheid.” De gezusters runnen ook een e-shop, meerdere verkooppunten en twee fysieke winkels, in Sint-Gillis en in Antwerpen. Ze doen ook aan onderzoek op de stof en delen hun nieuw Antwerpse atelier met het Denim Laboratorium.  

 

Façon Jacmain

Alexandra (de brunette) en Ségolène (de blondine): creatieve en ondernemende tweeling. 

 

Rivka, tijdloze schoenen  

De filosofie van Rivka? Een kwalitatief betaalbaar alternatief bieden voor sportschoenen. Het echtpaar dat het merk runt is goed thuis in de schoensector: de familie van Steven is daar al vier generaties mee bezig. En zijn echtgenote Sarah heeft besloten haar carrière als advocaat op te geven om hem te volgen in de ontplooiing van het merk. De schoenen zijn in Brussel ontworpen en in Spanje gemaakt met Italiaans en Frans leder. “Wij wilden een mix creëren tussen een klassieke Engelse schoen met mooi leer en patina’s en een bijzonder lichte en kleurrijke zool.” Rivka heeft twee collecties: “Wij gaan voor tijdloze producten. De zorg voor schoenen om ze lang te laten meegaan, gaat als traditie teloor. En dat vinden wij spijtig.”  

Het echtpaar koos voor online verkoop: Er wordt vaak beweerd dat een online winkel minder kost, maar dat klopt niet. In tegenstelling tot een fysieke winkel, wandelt niemand voorbij een e-shop. Al het geld dat je niet in de huur van een winkel steekt, moet je wel uitgeven aan communicatie.” Vandaag zijn Steven en Sarah ook op zoek naar distributie in meerdere fysieke verkooppunten.  

 

Rivka

 

4254, de Belgische ‘athleisure’ van Olympische kampioenen  

De twee Olympische atleten Olivia Borlée en Élodie Ouédraogo hebben beslist hun energie te bundelen om 4254 te creëren: een zogenaamd athleisure’ merk (een contractie van ‘athletics’ en ‘leisure’). De naam 4254 verwijst naar hun nationaal record op de 4x100m tijdens de Olympische Spelen van 2008 in Peking, wat hen een zilveren medaille opleverde. De twee ontwerpsters streven een eenvoudig doel na: een sportkledingmerk creëren waarmee vrouwen ook buiten de sport kunnen verder leven. “Wij willen vrouwen de mogelijkheid bieden om kleding te dragen die zich aanpast aan de verschillende tempo’s van de dag.”  

Het merk is aan zijn zevende collectie toe en oogst internationaal succes. De twee ontwerpsters zijn zowat overal ter wereld aanwezig: “Azië is voor ons een zeer grote markt en binnenkort openen we een eerste verkooppunt in de Verenigde Staten, in Miami.” In België verkoopt het merk vlotjes via zijn e-shop maar heeft nog geen fysieke verkooppunten: “De Belgische consument heeft nog moeite met de sportswear trend, die nochtans zeer aanwezig is de Verenigde Staten en Azië. Dit is waarschijnlijk te wijten aan de bescheidener rol van sport in onze samenleving.”  

4254

Oprichters Olivia Borlée en Elodie Ouedraogo (in het midden) met hun team. 

BECI Community 2 april 2019
Deel deze post
Archiveren