Virtual reality zou wel eens zijn weg kunnen vinden naar de vergaderingen in uw bedrijf. Immersieve meetings, samenwerkende avatars of bedrijfsbezoeken in 3D ... de trend staat in Brussel nog in de kinderschoenen, maar begint vorm te krijgen.
Videovergaderingen hebben telewerk gedemocratiseerd. Maar wie heeft er nog nooit van gedroomd om een headset op te zetten en te ontsnappen aan de platte pixels, bevroren gezichten van collega's en tropische achtergronden? Met virtual reality (VR) verdwijnt het scherm en stap je letterlijk de vergadering binnen, in een 3D-ruimte waar avatars chatten, hun handen opsteken en een whiteboard gebruiken, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Futuristische fantasie? Niet echt. In België en Brussel begint deze technologie bedrijven aan te spreken die op zoek zijn naar nieuwe manieren van werken en communiceren.
Virtual reality? Brussel doet mee
In Brussel zetten verschillende spelers al in op virtual reality om professionele interacties nieuw leven in te blazen. Een voorbeeld is het Belgische centrum Futurist Games, dat immersieve teambuildings organiseert waarin samenwerking en het oplossen van missies centraal staan. Het is ook het geval met ‘VR Base’, op een steenworp afstand van het stadscentrum, waar collega's elkaar ontmoeten in fictieve werelden om samen raadsels op te lossen.
Een ander voorbeeld is Immersion VR, dat bedrijven vergaderruimtes in virtual reality biedt, evenals collaboratieve games in 3D, om teams op een nieuwe manier samen te brengen. Dezelfde logica is van toepassing op Avalon Virtual, een Belgisch evenementenbedrijf dat virtual reality workshops ontwerpt. Ze organiseren immersieve opleidingen, 3D rondleidingen en productdemonstraties alsof je er zelf bij bent.
Avatars rond de tafel? Laat ons zeggen ...
Met platforms zoals Horizon Workrooms van Meta kunnen vergaderingen worden gehouden met 3D-avatars rond een virtuele tafel. Er is een whiteboard, steminteractie en ruimtelijk geluid om de aandacht te verhogen. Meta benadrukt een “sterker gevoel van aanwezigheid” dan bij traditionele videomeetings. “Vergaderingen in Workrooms ondersteunen tot 50 deelnemers tegelijkertijd, waarvan 16 in VR”, aldus het platform.
Hoewel deze praktijken nog niet erg wijdverspreid zijn onder Belgische kmo's, beginnen ze interesse te wekken voor bepaalde specifieke projecten: presentaties, creatieve brainstormsessies of workshops op afstand. Hoewel het even wennen is om je team in een cartoonversie te zien, wijst de eerste feedback op een betere concentratie en minder multitasking.
Wat nu? Vooruitzichten en voorzichtigheid
In België is het gebruik voorlopig nog zeer beperkt. De kosten van de apparatuur en de nood aan ondersteuning houden mensen tegen. Toch vindt virtual reality stilaan zijn plaats in een aantal initiatieven, hoewel het nog niet wijdverspreid is.
Dus nee, VR gaat niet alle maandagochtendvergaderingen vervangen. Maar het biedt wel een extra troef voor bedrijven die hun formats willen vernieuwen. Op voorwaarde dat ze het om de juiste redenen doen, niet voor de “wow”-factor, maar om beter te communiceren, mensen samen te brengen of opleidingen te geven. En op dat vlak hebben sommige Belgische spelers al lang hun headset op.