Welke soft skills voor jouw werknemers?

6 november 2019 door
BECI Community

Werf je een ingenieur of een administratief bediende aan? De soft skills die je zoekt bij een kandidaat verschillen naargelang de functie en het beroep. Wij geven een overzicht van de kwaliteiten die recruiters moeten zoeken.

Als werkgever is de zoektocht naar de beste kandidaat je topprioriteit. Enkel rekening houden met klassieke criteria zoals het diploma, de ervaring of de talenkennis, volstaat echter niet meer om de juiste keuze te maken. Je moet namelijk ook naar andere criteria kijken om je keuze verder te verfijnen. Die criteria zijn de soft skills of menselijke en gedragsvaardigheden. De soft skills bij een kandidaat verschillen uiteraard naargelang het beroep of de functie. Dit zijn enkele voorbeelden:

 

1. Je bent op zoek naar een informaticus

Informaticaprofielen zijn zeer gegeerd op de arbeidsmarkt. Recruiters gaan op zoek naar de allerbeste profielen. De voornaamste soft skills waarover een informaticus moet beschikken, zijn ethiek, betrouwbaarheid, organisatietalent, teamspirit én stressbestendigheid.

 

2. Je zoekt in de zorgsector

In zowat alle jobs waarbij menselijk contact centraal staat, maakt empathie duidelijk het verschil. Let wel op want het is niet omdat een kandidaat zegt dat hij empathisch is, dat dat ook werkelijk zo is. Vergeet dus niet om die empathie ook te toetsen via concrete gevallen. Stel bijvoorbeeld vragen over de mensen die hem niet alleen in zijn job maar ook in zijn persoonlijke leven omringen. Heeft hij het in zijn antwoord ook echt over mensen en niet alleen over problemen en resultaten, dan heb je ongetwijfeld een pareltje gevonden.

3. Je bent op zoek in de hr-sector

Deze sector is een gevoelige sector in de bedrijven die op zoek zijn naar kwaliteiten die niet noodzakelijk elders nodig zijn. Je zoekt hierbij naar profielen met de volgende kwaliteiten: integriteit, discretie, oog voor detail, maar ook flexibiliteit. Die kwaliteiten zijn noodzakelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen op de hr-afdeling van een bedrijf.

 

4. Je zoekt een polyvalente medewerker

Een polyvalente medewerker moet beschikken over een goede dosis aanpassingsvermogen om te kunnen omgaan met alle situaties waarmee hij in zijn dagelijkse werk wordt geconfronteerd. Kies ook voor een kandidaat die servicegericht is en prioriteiten kan stellen. De ideale kandidaat kan bovendien met een vleugje humor en zijn goed humeur omgaan met stress.

Er bestaat uiteraard geen mirakeloplossing of typische profielschets van de ideale kandidaat. De voorbeelden hierboven zijn enkele pistes die je kunnen helpen om bepaalde gedragsvaardigheden te herkennen die voor bepaalde functies of jobs goed van pas komen. Het is aan jou als werkgever of recruiter om duidelijk te definiëren welk profiel je verwacht aan de hand van de menselijke en gedragscompetenties die je onontbeerlijk lijken.

Advies nodig bij het rekruteren? De consultants van Select Actiris zijn er om je te helpen en ondersteunen je van a tot z bij je selectieprocedures om de ideale kandidaat voor je bedrijf te vinden.

BECI Community 6 november 2019
Deel deze post
Archiveren