Ondernemerschap stimuleren en dapperen ondersteunen ...

23 april 2024 door
Philippe Beco

Met zijn uiteenlopende programma's – voor de opstartfase of de groei – wil BECI zijn begeleidersrol ten aanzien van ondernemers ten volle vervullen. Maar de Kamer wil ook zeer concreet en praktisch bijdragen aan de structurering van een evenwichtig en efficiënt 'starters'-ecosysteem, dat alle belangrijke spelers in Brussel betrekt.

 

Het versnellingsprogramma van BECI heet MeDoFly. Het staat onder leiding van Alain Heureux. Eric Vanden Bemden staat voor de uitvoering in. Het programma bestaat uit drie delen. Het Me-gedeelte organiseert een reeks inspirerende conferentie-bijeenkomsten – de zogenaamde scale-up nights – met succesvolle scalers. Het Do-gedeelte biedt ondersteuning van deskundigen op tien belangrijke gebieden. Het Fly-gedeelte ten slotte beoordeelt kwartaal per kwartaal en drie jaar lang met de betrokken bedrijven de geboekte vooruitgang, waarbij ze toegang krijgen tot de middelen en diensten van BECIs netwerken en van het Réseau Entreprendre Bruxelles.

Laten we hier even de nieuwe deelnemers voorstellen. “Dit is het derde cohort,” licht Alain Heureux toe. “Het blijft delicaat om een bedrijf op precies het juiste moment in zijn ontwikkeling in te schrijven, zodat het maximaal voordeel kan halen uit onze steun. De criteria om de volwassenheid en schaalbaarheid van een bedrijf te beoordelen verschillen van sector tot sector. We willen echter ter beschikking staan van alle soorten bedrijven, hightech of niet”, vervolgt hij. “Gelukkig hebben we al veel geleerd van vorige edities. Het gemiddelde volwassenheidsniveau neemt toe. Wij streven er nog steeds naar ambitieuze startups te ondersteunen die zich inzetten voor de volgende fase in hun ontwikkeling. Maar het kunnen ook KMO’s zijn die al een tijdje stagneren”.

Van de 17 gevallen die sinds de lancering van MeDoFly in behandeling zijn genomen, zijn er 15 nog steeds actief, waarvan er vijf echt van de grond komen, vertelt de expert, die trouwens niet van plan is om het hierbij te laten. Hij werkt al aan de voorbereiding van een vierde cohort. Hij heeft zich ook voorgenomen om op regelmatige tijdstippen alle spelers in het Brusselse ondersteunende ecosysteem rond eenzelfde tafel te brengen. En dat zijn BeAngels, BeCentral, Google, finance&invest.brussels, Agoria, Unizo, start it @KBC en een dozijn anderen, waaronder bedrijfsincubators. “Elk van deze organisaties ontvangt een groot aantal aanvragen, waaraan ze vanwege hun eigen selectiecriteria niet altijd gevolg kunnen geven. Het idee is om elkaar te helpen en onderlinge uitwisselingen te stroomlijnen. Zodoende werkt het ecosysteem harmonieuzer en op een meer gestructureerde manier. En elke ondernemer die op zoek is naar ondersteuning wordt doorverwezen naar de beste structuur voor zijn of haar geval”.

In samenwerking met BECI heeft Alain Heureux bovendien een ondersteuningsprogramma voor nieuwe ondernemers ontwikkeld. “Elke maand registreren projecteigenaren 1200 nieuwe bedrijven. Sommigen van hen willen 'freelancers' zijn en gewoon in hun eigen levensonderhoud voorzien. Maar de anderen koesteren vaak een ondernemersambitie waaraan we nuttig kunnen bijdragen, al was het maar om het mislukkingspercentage te verlagen”. Op 15 april lanceerde de Kamer haar eerste 8-weekse ‘Starters’ programma. In samenwerking met de EPFC (Enseignement de Promotion et de Formation Continue) en met de steun van Becode, Odoo en anderen, zal het projectleiders de essentiële begrippen van management bijbrengen (boekhouding, verkoop, marketing, enz.) en hen vertrouwd maken met digitale hulpmiddelen.

De topman van de Virtuology Academy vertelt verder dat hij meewerkt aan de aanstaande oprichting van een gemeenschap van spelers rond het thema innovatie, als onderdeel van het BECI 3.0-project. Hij bespreekt bovendien zijn plannen voor een gemeenschap van 'witte ridders', die financiële steun zouden overwegen bij 'positieve’ dossiers van bedrijven die een procedure van gerechtelijke reorganisatie (PGR) doorstaan. Het is een manier om een bepaalde visie van ondersteunend, lokaal kapitalisme praktisch toe te passen. Maar daarover later meer ...

 

 Ze hebben zich aangesloten bij MeDoFly ...

 

MODS

·       In een notendop: MODS ontwikkelt houten modules die in elkaar kunnen worden gezet om de structuur van een decor te bouwen. Ze zijn duurzaam en laten zich gemakkelijk demonteren zonder op de wanden sporen achter te laten. In eerste instantie werden ze verkocht of verhuurd aan theaters. Ondertussen hebben ze ook andere toepassingen gevonden in de evenementenbranche of voor de oprichting van kortstondige structuren, zoals animatiestands, pop-up stores of kantoorinrichtingen.

·       Waarom MeDoFly: “MODS was voorheen ondergebracht in een ander bedrijf dat zich breder bezighoudt met de bewerking en verwerking van hout en dat dit trouwens erg goed doet. We hebben nu de MODS-activiteit en de internationaal geregistreerde patenten eruit gehaald om er een onafhankelijk bedrijf van te maken en het maximale kans op succes te geven. Het project heeft zijn degelijkheid bewezen, het model is gemakkelijk te kopiëren en we willen nu de marketing ervan stimuleren. We willen ook alle tot nu toe uitbestede activiteiten in eigen huis halen door de komende drie jaar een vijftigtal mensen aan te werven,” legt bedrijfsoprichter Julien De Visscher uit. 

·       Eerste feedback: "Een sessie van drie uur per specialisme is onvermijdelijk een beetje kort om een strategie te ontwikkelen en alle vragen te beantwoorden. Idealiter zou elke deelnemer drie uur meer individuele tijd moeten krijgen. Maar de sprekers zijn allemaal relevant. Ik vond vooral de modules over marketing en innovatie erg goed.”


Good & Good

·       In een notendop: In 2022, na een 30-jarige carrière in grote bedrijven, neemt Martine Bayens een sabbatical om kombucha te gaan maken, een alcoholvrije, sprankelende en gefermenteerde drank. Ze krijgt aanmoedigingen van haar vrienden, hulp van Nicolas Vandijck en lanceert Mani Kombucha. Onder dit merk brengt ze vier variëteiten op de markt, telkens gemaakt van een infusie van de beste groene thee. Ze werkt met vijf groothandelaars-distributeurs in België en Luxemburg.

·       Waarom MeDoFly: “Alain Heureux en Eric Vanden Bemden vroegen ons om op een geschikt moment deel te nemen aan het programma. Ook al zien we onszelf meer als een startup dan een scale-up, werden we al snel erg succesvol en de tijd was aangebroken om ons af te vragen wat we moesten behouden en wat we nog konden verbeteren,” zegt Martine Bayens.

Eerste feedback: “We hebben de modules marketing, strategie en financiering erg gewaardeerd. De tools helpen echt om ons denkproces te structureren. De sprekers die we tot nu toe hebben ontmoet, bestuderen de verschillende cases van tevoren, waardoor ze de relevante punten meteen kunnen bespreken. Iedereen in de groep toont belangstelling voor elkaars casussen. Ook zij, ondanks hun heel andere achtergrond, dagen ons constructief uit.” 

Resortecs

·       In een notendop: Als pionier van textielrecycling ontwikkelde Resortecs naaigarens die smelten onder hitte, evenals een industriële oven die kledingstukken gemaakt met deze garens uit elkaar kan halen. Dit betekent dat de onderdelen van die kleren kunnen worden gescheiden en opnieuw gebruikt. 50 van 's werelds toonaangevende textielmerken werken al samen met Resortecs. Het bedrijf is opgericht in 2017 en stelt momenteel 18 mensen tewerk.

·       Waarom MeDoFly: “We hebben onze technologie nu volledig onder de knie en die ondertussen ook gevalideerd. Onze producten zijn al op de markt in de vorm van 'capsule'-collecties en ons team is nu voltallig operationeel. We zitten dus in de schaalfase, met als doel om over 6 of 7 jaar de referentie te worden op dit gebied,” zegt CFO Christophe Berlo. “Het merendeel van het werk in de komende jaren zal downstream gebeuren, waar we moeten sleutelen aan de ontwikkeling van een hoogwaardig inzamel- en recyclingecosysteem om efficiënte toegang tot materialen te verkrijgen”.

·       Eerste feedback: “We hebben al aan andere internationale programma's deelgenomen. MeDoFly is meer lokaal, maar past bij onze Brusselse roots. De deskundigen die we ontmoeten herinneren ons op nuttige wijze aan advies dat we al hebben gehoord. Of ze bevestigen dat we goed bezig zijn – een hele geruststelling. Dankzij de sessies kijken we ook verder dan ons eigen wereldje en kunnen we onze invalshoek vergelijken met die van andere ondernemers. Dat is altijd aardig meegenomen.”


Limelight Productie

·       In een notendop: Na zijn oprichting in Libanon in 2012 verhuisden Limelight Production en zijn bedrijfsleider Bilal Lezeik in 2019 naar Brussel. Hij zocht er een gunstigere omgeving, dichter bij de doelgroep. Het bureau is gespecialiseerd in communicatie voor ngo's en grote internationale organisaties zoals UNICEF, Save the Children en de WHO. Het heeft drie vaste medewerkers, maar werkt ook nauw samen met een pool van tien deskundigen, op projectbasis.

·       Waarom MeDoFly: “Ik hoorde over MeDoFly via mond-tot-mondreclame. We hebben een aantal projecten binnengehaald en onze aanwezigheid hier gestabiliseerd. Daarom zijn we nu op zoek naar nieuwe groeimogelijkheden, in het bijzonder met organisaties die in België gevestigd zijn”, aldus Bilal Lezeik. “En dat betekent dat we ons bedrijfsmodel moeten aanpassen en lokale kennis moeten verwerven. Daarvoor heb ik ondersteuning nodig. Ook de netwerkdimensie vind ik belangrijk.

·       Eerste feedback: "Tot nu toe voldoet het programma grotendeels aan mijn verwachtingen. Ik denk dan vooral aan de modules marketing en strategische innovatie, evenals de innovatiesessie, die ook nuttig zou kunnen zijn in onze zoektocht naar financiering voor ons groeiproces”.


ARTAMIS

·       In een notendop: Bbuild, opgericht in 2007, is een algemeen bouwbedrijf dat gespecialiseerd is in kleine interieursafwerkingsprojecten, zowel BtoB als BtoC. Het bedrijf beschikt over alle nodige vakmensen. Het wijst aan elke opdracht een werfleider toe, die instaat voor de contacten met de klant. Het heeft 25 mensen in dienst. Sinds de oprichting groeit het bedrijf met 20% per jaar.

·       Waarom MeDoFly: "Om een significante groei van het bedrijf te bereiken, moet je de juiste hulpmiddelen inzetten. Gerechtelijke aangelegenheden, verkoop, financiën, marketing ... een ondernemer moet een expert zijn op al deze gebieden,” legt oprichter en directeur Stan Berg uit.

·       Eerste feedback: “Met dit programma kunnen we het netwerk vlotter uitbreiden, naar experts luisteren en hen vragen stellen. Het is een geweldige manier om met andere ondernemers gedachten te wisselen. Maar op een heel nuchtere manier wil ik ook graag vernemen hoe je uit de dagelijkse routine en haar oogkleppen uitbreekt en heel praktische antwoorden kunt vinden, bijvoorbeeld door middel van casestudies.”


Ontdek meer over ons MeDoFly-programma hier.

Philippe Beco 23 april 2024
Deel deze post
TAGS 
Archiveren