Mission Statement 2030
Wie zijn wij, wat is onze context
Beci, de Kamer van Koophandel van Brussel positioneert zich als een toonaangevende, meertalige en onafhankelijke vereniging zonder winstoogmerk, die naar privaat recht is georganiseerd en geworteld is in een rijke traditie van interprofessionele samenwerking. Met een toegewijd team fungeert zij als een baken van steun en belangenbehartiging voor bedrijven in Brussel.
Vandaag vertegenwoordigt Beci de stem van ongeveer 35.000 bedrijven, die deel uitmaken van een breed scala aan sectoren in het Brusselse Gewest.
‘Voice, Connect, Serve' belichaamt de vernieuwde doelstellingen van Beci, die haar imago moderniseert maar trouw blijft aan haar missie: ondernemers vertegenwoordigen, verbinden en van dienst zijn. Deze strategische koers is gedurfd, vooral in een tijd waarin traditionele lidmaatschapsmodellen ter discussie staan ten gunste van een meer transactionele en op diensten gerichte betrokkenheid. Toch weerspiegelt Beci’s inzet om een gevoel van eigenaarschap van de Kamer van Koophandel bij haar leden te bevorderen, een diepe overtuiging in haar rol als essentiële platform voor de ontwikkeling en groei van bedrijven.
Uniek in haar aanpak in de Belgische context, richt Beci zich uitsluitend op het opbouwen van een bevoorrechte ledencommunity, wat haar onderscheidt als een voorloper in innovatie voor Kamers van Koophandel.
Daarnaast zijn de prioriteiten van Beci uitgebreid met een stevig ESG‑kader (milieu, sociaal en governance), met de ambitie om niet alleen de ISO 9001‑certificering te behalen, maar zich ook te vestigen als een organisatie die voldoet aan ESG‑normen. Deze inzet voor duurzame en verantwoorde bedrijfspraktijken weerspiegelt Beci’s wil om het goede voorbeeld te geven en haar leden te begeleiden naar een toekomst waarin succes niet alleen wordt gemeten aan financiële prestaties, maar ook aan de bredere impact op samenleving en milieu.
Onze missie
Beci wil het centrale knooppunt zijn van de Brusselse zakencommunity en Brussel promoten als een dynamische en welvarende metropolitane regio. Onze missie is om onze leden te helpen slagen als economisch sterke en ESG‑conforme bedrijven. Wij werken onvermoeibaar om onze leden te verbinden met nieuwe zakelijke kansen, investeringsmogelijkheden en partnerschappen in Brussel en internationaal.
Onze strategie
De Kamer van Koophandel van Brussel (Beci) gaat een transformatietraject in door terug te keren naar haar kernprincipes, en positioneert zich als een echte ledenorganisatie, gebaseerd op de ethiek van "voor leden, door leden". Deze inzet onderscheidt Beci van talloze andere beroepsverenigingen en onderstreept haar unieke aanpak van lidmaatschap.
De kern van Beci’s filosofie is het concept van bedrijfsleden, een inclusief model dat de voordelen van het lidmaatschap uitbreidt naar elke werknemer binnen een aangesloten bedrijf. Deze democratische benadering zorgt ervoor dat de voordelen van het Beci‑lidmaatschap door de hele organisatie worden gedeeld, zodat iedereen kan profiteren van de middelen, netwerkkansen en ondersteunende diensten die Beci aanbiedt.
Deze strategische focus op inclusiviteit en gedeeld voordeel versterkt Beci’s rol als hét knooppunt voor ondersteuning, belangenbehartiging en ontwikkeling van ondernemingen in Brussel. De Brusselse Kamer van Koophandel (Beci) keert zo terug naar haar roots en bevestigt haar rol als echte ledenorganisatie “door leden, voor leden”.
Bedrijfs- en bestuursstrategie : onze engagementen
ESG-conformiteit behalen en wendbaarheid omarmen: We willen een organisatie worden die niet alleen voldoet aan de ESG‑normen (Environmental, Social & Governance), maar ook flexibel en efficiënt werkt om snel te kunnen inspelen op veranderingen. .
De AI-revolutie volledig omarmen: we omarmen de vooruitgang op het gebied van artificiële intelligentie en de impact daarvan op het bedrijfsleven. We erkennen de belangrijke rol ervan in de economische transformatie en bieden onze leden opleidingen, evenementen en uitwisselingen aan om deze snel evoluerende technologie te begrijpen, te beheersen en te benutten.
Transparantie en verantwoordelijkheid waarborgen: Onze bestuurs- en besluitvormingsprocessen zijn verankerd in de principes van openheid en integriteit, zodat elke actie en beslissing op transparante wijze wordt genomen.
Verbinden – creëren – delen – community en stakeholders betrekken: We willen onze gemeenschappen actief stimuleren en de dialoog met stakeholders bevorderen door platforms te creëren voor samenwerking, kennisdeling en wederzijdse groei.
Verantwoord pleiten: Als denktank vertegenwoordigen we de belangen van onze leden op een integere en constructieve manier, en treden we waar nodig op als hun stem in het maatschappelijk debat.
Proactief en open handelen: We staan open voor de noden en suggesties van onze stakeholders, en benaderen hen op een inclusieve en luisterende manier.
Duurzaamheid en milieubewustzijn prioriteren: We integreren duurzaamheid in al onze activiteiten en nemen onze verantwoordelijkheid om actief bij te dragen aan oplossingen voor de ecologische uitdagingen van vandaag en morgen.
Leiden met data: Onze strategieën, beslissingen en innovaties zijn gebaseerd op open, datagedreven inzichten, zodat we steeds afgestemd blijven op de noden van onze leden en de markt.
Met deze engagementen willen we niet alleen het goede voorbeeld geven, maar ook onze community en daarbuiten inspireren en ondersteunen bij positieve verandering.
Onze mensen: fundament van uitmuntendheid
In het hart van onze organisatie staat de vaste overtuiging dat creativiteit en samenwerking moeten kunnen bloeien. Diversiteit zien wij als een hoeksteen van onze kracht, die onze perspectieven verrijkt en ons innovatievermogen versterkt. Professionele ontwikkeling beschouwen wij als een belangrijke drijfveer die onze teamleden helpt om hun volledige potentieel te bereiken.
Wij hechten groot belang aan gezondheid, veiligheid en welzijn, en beschouwen deze niet louter als beleid, maar als essentiële pijlers van verantwoord personeelsbeleid. Zo zorgen we ervoor dat elke medewerker zich gewaardeerd, gesteund en in staat voelt om zijn of haar beste bijdrage te leveren.
Centraal in onze aanpak staat het onwrikbare respect voor ons “menselijk kapitaal”. Onze besluitvormingsprocessen zijn zorgvuldig ontworpen om dit respect te weerspiegelen, waarbij het welzijn en de groei van onze mensen steeds vooropstaan. Zo bouwen we aan een cultuur van uitmuntendheid, verbondenheid en voortdurende verbetering.
Onze waarden
- Ethiek en integriteit
- Transparantie
- Versterking van het collectief belang en duurzaamheid
- Respect
- Openheid en nieuwsgierigheid
- Nederigheid en zelfreflectie
Onze kwaliteitsaanpak
Ons kwaliteitsbeleid sluit aan bij onze doelstellingen, context en strategische pijlers.
Het management van Beci onderschrijft volledig het belang van een kwaliteitsmanagementsysteem als katalysator voor voortdurende verbetering van onze processen, activiteiten en diensten voor ondernemingen in het algemeen en onze leden in het bijzonder. Daarnaast zetten wij ons in voor een regelmatige evaluatie van onze missie, visie en doelstellingen in functie van de evoluties in onze omgeving.
De inzet van onze organisatie om leden tevreden te stellen en die tevredenheid continu te verbeteren, blijkt uit:
Het management : Betekenis geven aan en bewustzijn creëren rond de kwaliteitsaanpak door luisteren en communiceren te stimuleren, nieuwsgierigheid en het uitdagen van ideeën te bevorderen, fouten te zien als leerproces en verantwoordelijkheden te versterken.
Community management en medewerkers door
- Het coördineren van de community's waarvoor men verantwoordelijk is.
- Het voorzien van de nodige middelen om doelstellingen te behalen en de moed te hebben nieuwe ideeën uit te proberen.
- Het geven van feedback over kwaliteitskwesties en deze te evalueren.
- Actief bijdragen aan continue verbetering door proactief te handelen.
- Opleiding bieden om vaardigheden te ontwikkelen of te verwerven die nodig zijn om aan nieuwe klantbehoeften te voldoen.