Payconiq by Bancontact: de betaalreflex, made in Belgium

13 juni 2025 door
Era Balaj

Eenvoudig, mobiel, Belgisch. Achter de logo's van Bancontact en Payconiq gaat hetzelfde bedrijf schuil, met hetzelfde doel: alledaagse betalingen vergemakkelijken, zowel voor consumenten als voor handelaars. Interview met een fintech van eigen bodem.

Iedereen kent Bancontact. Payconiq iets minder. Toch zijn beide diensten de producten van hetzelfde bedrijf: Bancontact Payconiq Company, een 100% Belgisch bedrijf. De ene is werkt op basis van kaarten, de andere op basis van smartphones. Samen bieden ze een betaaloplossing die is afgestemd op de gewoonten van consumenten en handelaars. “We hebben elektronische en mobiele betalingen veel toegankelijker gemaakt dan vroeger,” zegt CEO Nathalie Vandepeute. Een QR-code om te scannen bij de bakker, een overschrijving tussen vrienden in twee klikken, een vlotte online aankoop … Payconiq is een betaalreflex geworden voor miljoenen Belgen.

Het Belgo-Belgische product tegen een lage prijs

Sinds hun fusie in 2018 zijn de twee merken samengebracht in een app: Payconiq by Bancontact. Aan de kant van de handelaar is het aanbod flexibel: Bancontact via een terminal of Payconiq via een eenvoudige QR-code die op de toonbank wordt gekleefd, of via de app “Payconiq Go”. Aan de kant van de klant is alles gecentraliseerd in een enkele mobiele interface. Een oplossing voor alle scenario's, van kleine buurtijssalons tot e-commercewebsites. Sterker nog, de grootste Payconiq-gebruiker in België is niemand minder dan een Brussels ijssalon. Kortom, het product wordt gebruikt door zowel (zeer) kleine en middelgrote bedrijven als grote winkelketens, legt de CEO uit.

Sinds juli 2022 zijn Belgische handelaars verplicht om elektronische betalingen aan te bieden. Velen hebben de kans gegrepen om zich snel met een dergelijk systeem uit te rusten, zonder de bank te breken. Wat kost het? Anderhalve euro per maand en 6 cent per transactie wanneer het contract rechtstreeks met het bedrijf wordt afgesloten. Toegang krijgen tot deze betaalmethode is vrij eenvoudig: een online formulier, een identiteitscontrole vereist door de Nationale Bank en dat is het. Achter de schermen hebben de Belgische banken de oplossing ook geïntegreerd in hun eigen applicaties. In veel gevallen hoeven gebruikers zelfs niets te downloaden. Voor de klant is het transparant. Voor handelaars is het een win-winsituatie.

Veiligheid & digitale transitie: de ideale combinatie

Er worden geen compromissen gedaan op het gebied van veiligheid. “We staan onder toezicht van de Nationale Bank van België, die ons hoge normen oplegt. Elke transactie wordt geverifieerd, gecontroleerd en opgevolgd”. Natuurlijk is Payconiq, zoals elke digitale oplossing, niet immuun voor pogingen tot fraude en het bedrijf waarschuwt dat geen enkel systeem kan voorkomen dat een gebruiker naïef zijn of haar toegangscodes weggeeft, “maar zolang we binnen een normaal en legaal gebruikskader blijven, is het systeem extreem veilig”, benadrukt de CEO.

Naast de tool zelf wil Bancontact Payconiq Company ondernemers ook ondersteunen bij hun digitale transitie. De site staat vol praktisch advies en het idee om infosessies in Brussel aan te bieden ligt op tafel. “Te vaak wordt er te laat aan de betaalmethode gedacht. Een klant komt op een site, kan de vertrouwde betaalmethode niet vinden en haken uiteindelijk af. Het is dus in het voordeel van de ondernemer of handelaar om daar vroeg in het proces aandacht aan te besteden .”

“Als je een onderneming start, denk dan na over hoe je je klanten zult laten betalen” - Nathalie Vandepeute, CEO van Payconiq

Een oplossing van hier, voor hier

Hoewel Payconiq al enkele jaren bestaat, is het pas door de fusie met Bancontact dat een volwaardige app op maat van de Belgische markt kon worden ontwikkeld. En ook al winnen sommige internationale concurrenten terrein, Bancontact Payconiq Company blijft stevig aan de leiding in de harten (en portemonnees) van de Belgen: uit het Europese e-commerce jaarverslag van 2024 blijkt dat dit het favoriete betaalmiddel van de Belgen is (van de 2.000 ondervraagde consumenten geeft 73% de voorkeur aan Bancontact).

In Brussel versnelt het proces. "Vlaanderen was historisch gezien verder op het vlak van mobiele betalingen, maar Brussel en Wallonië hebben een grote inhaalbeweging gemaakt. Dat zien we duidelijk in onze cijfers". Het bedrijf heeft het aantal mobiele transacties zelfs verzevenvoudigd.

Het is geen toeval dat de oplossing zo goed aansluit bij de lokale realiteit: "We zijn een Belgisch bedrijf, onafhankelijk van geopolitieke spanningen. In de huidige context is dat een heel belangrijke factor. Ten tweede hebben we controle over onze roadmap en onze ontwikkeling. Dit betekent dat we heel goed kunnen inspelen op de behoeften van de markt," benadrukt Nathalie Vandepeute.

 “73% van de Belgen verkiest Bancontact”

Mobile is the new future

En de toekomst? Die is mobiel. Het bedrijf zet in op een nog groter gebruik van smartphonebetalingen, vooral door de jongere generatie. "Ze vergeten hun kaart, hun cash geld is op, maar ze hebben altijd hun smartphone op zak."

Nog een laatste advies van Nathalie Vandepeute? “Als je een onderneming start, denk dan na over hoe je je klanten zult laten betalen.”

Deel deze post
Archiveren