Boordevol ideeën voor de mobiliteit in Brussel

22 mei 2018 door
BECI Community

Eind maart huldigde Beci ‘Mo’ in. Deze pop-up ruimte gewijd aan stedelijke mobiliteit brengt tijdelijk een aantal partners samen die gezamenlijk nadenken over oplossingen voor de mobiliteit in Brussel. Hieronder ontdekt u enkele beloftevolle mobiele ideeën.

 

Stigo, micro-mobiliteit met een elektrische scooter: “Stigo bereikt een ideaal compromis dankzij micromobiliteit op afstanden die te kort zijn voor klassieke vervoermiddelen (wagen, bus, metro) en toch te lang om ze te voet af te leggen”, vertelt MS Europe General Manager Alexandre Dworkin. “Stigo is een betrouwbare elektrische lichtgewicht scooter (14 kg) met een autonomie tussen 20 en 40 km naargelang van het model. Hij neemt heel weinig plaats in beslag en combineert zich heel vlot met multimodale oplossingen.” Stigo is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg (L1e-A norm), een garantie voor kwaliteit en veiligheid.

Commuty, een app om de parkeergelegenheid te beheren: “Wij wensen de Brusselse bedrijven bij te staan in het beheer van wagenstromen. Met onze app verbetert de onderneming het beheer van haar parkeergelegenheid, via een vlottere toegang. Commuty biedt verder een aantal alternatieven voor de wagen (car sharing, fiets, gedeelde wagens, telewerk enz.). De medewerker kiest heel gemakkelijk het vervoermiddel dat ideaal past bij zijn dagelijkse behoeften, terwijl de onderneming het gebruik en de kosten van zijn parking optimaliseert of vermindert. Een win-win-win situatie voor werknemer, onderneming en Brussel”, verklaart Anne-Claire Vanfleteren, Managing Partner.

Mo, de pop-up van de stedelijke mobiliteit, opende zijn deuren op de 500 van de Louizalaan. V.R.

Interparking biedt aanvullende diensten: Via zijn exclusieve Pcard+ biedt Interparking een aantal voordelen zoals kortingen of avondtarieven, maar eveneens toegang tot het openbaar vervoer (waarbij de Pcard+ fungeert als een Mobib Basic kaart), en gebruik van de Villo stadsfietsen. Andere Interparking diensten zijn parkeerplaatsen voor fietsen en/of motoren, een app om de dichtstbijzijnde parking te vinden (810 parkings in Europa), en partnerschappen met car-sharing bedrijven, car-wash gelegenheden of elektrische-laadpaaloperatoren.

Keolis, ‘Office on Wheels’ openbaar vervoer: Naast de MIVB bieden ook andere vormen van gemeenschappelijk vervoer een alternatief voor de wagen. Zo bijvoorbeeld schoolbussen of bedrijfsshuttles. Een bus kan op de weg tot 50 wagens vervangen. “Keolis biedt ‘Office on Wheels’ (kantoorbussen) om de werknemers samen naar het werk te brengen en hen hun werkdag te laten beginnen zodra ze de bus instappen”, zegt Simone Popon, marketing en communicatieverantwoordelijke. “De bussen zijn uitgerust met specifieke apparatuur: stekkers voor computer en telefoon, printer, wifi, koffiemachine enz.” Keolis zal in september 2018 zijn eerste bureaubus in dienst nemen.

Bestarter steunt beginnende bedrijven: Hoe langer hoe meer ondernemers die deelnemen aan het zes weken durende intensieve programma rond de actieve lean methode, ontwikkelen ideeën om het vraagstuk van de mobiliteit aan te pakken. Voorbeelden zijn de parkeergelegenheid in Brussel, mobiliteit rond de scholen, ecologische leveringen of de optimalisatie van afstanden. Bestarter zorgt voor de begeleiding van elke starter die een innoverende bijdrage wil brengen aan de mobiliteit.

Via Mobile, voor een vlottere mobiliteit in de bedrijfswereld: Als onafhankelijk mobiliteitsbureau biedt Via Mobile verscheidene producten en diensten aan waarmee bedrijven de mobiliteit van hun werknemers kunnen verbeteren. Een greep hieruit: diepgaande mobiliteitsenquêtes, ontwikkeling van duurzame mobiliteitsplannen, coaching, sensibilisering en training van medewerkers, tijdelijke steun aan senior mobility managers, de overgang van vlootbeheer naar mobiliteitsbeheer, steun aan innoverende projecten …

V.R.

CarAsap, de wagen met privéchauffeur: CarAsap is tegelijk een platform en een app om een wagen met chauffeur te reserveren voor een verplaatsing. De formule richt zich tot de corporate markt. Oprichter en CEO Jonathan Guzy licht toe: “Wij positioneren ons als een gedeeltelijk alternatief voor taxi’s en bedrijfswagens. Wij bieden een geïndividualiseerde service dankzij spitstechnologie (mobile, web, call). Hierbij hoort bijvoorbeeld een gedetailleerde rapportering van het gebruik van onze dienst. Vanuit deze gegevens bieden wij specifieke oplossingen, in functie van de verwachtingen van de onderneming.”

Renault voor duurzame mobiliteit: Renault België/Luxemburg (de merken Renault, Dacia en Alpine) beschikt over 225 verkoop- en servicepunten. Als pionier van de elektrische mobiliteit in Europa wil de groep actief bijdragen tot de intelligente elektrische en energetische ecosystemen. Renault werkt daarom samen met partners uit de sectoren energie en duurzame mobiliteit om zowel burgers, ondernemingen als overheden te sensibiliseren voor de vraagstukken en vooral de oplossingen op het gebied van duurzame mobiliteit.

Ahooga, een superlichte elektrische vouwfiets: Ahooga specialiseerde zich in intermodale oplossingen via zeer lichte elektrische vouwfietsen die inspelen op de factoren die de veralgemening van de fiets nog tegenhouden: hellingen, diefstal, regen en lange afstanden. “Met onze fiets verdwijnen al deze beperkingen”, aldus Philippe Lefrancq, medeoprichter van Ahooga, naast Frédéric Mertens. “De fiets is aangepast aan de bestaande infrastructuur in de stad en in rand. Hij kan worden gepersonaliseerd met de kleuren en het logo van de onderneming, voor een sterker imago.” Sinds de oprichting in 2015 werden meer dan 2.000 Ahooga Bikes verkocht.

Connect2Move, de intermodale trajectcalculator: Connect2Move ontwikkelt computeroplossingen voor de intelligente mobiliteit van ondernemingen. “Onze oplossing berekent een multimodaal parcours, met aanduiding van de beste vervoercombinatie in real time, rekening houdend met uw behoeften (snel, ecologisch, economisch) en een aantal beperkingen (ik heb geen wagen, ik heb een vouwfiets, ik wens niet met de wagen te rijden …), verduidelijkt Mathieu, CEO van Connect2Move.

CityMove focust op de gebruiker: De starter CityMove ontwikkelt een volledige intermodale aanpak, integraal afgestemd op de gebruiker. Hierbij is het de bedoeling openbaar en privé vervoer met elkaar te verbinden en de voorstellen aan te passen aan de specifieke verwachtingen van de reiziger, zodat hij relevante en intelligente beslissingen kan nemen voor een optimale stedelijke mobiliteit. CityMove beoogt dus uiterst geïndividualiseerde combinaties en parcours, in real time.

Europcar/Scooty/Ubeeqo, gedeelde mobiliteit: Europcar specialiseert zich al meer dan 60 jaar in de korte-termijnverhuur van wagens en bedrijfsvoertuigen. Europcar Mobility Group heeft Ubeeqo en Scooty gekocht om de aan gebruikers aangeboden stedelijke mobiliteitsoplossingen te diversifiëren. Scooty biedt een systeem van in free floating gedeelde elektrische scooters in Brussel en Antwerpen. Van haar kant biedt Ubeeqo een ’station-based’ autodeelsysteem aan in Brussel en in andere Europese metropolen.

Ctec beheert fietsvloten: Ctec stelt (vaak elektrische) fietsen ter beschikking van de ondernemingen via langetermijnverhuur (renting/leasing). “Aan onze klanten bieden wij oplossingen voor de verplaatsingen tussen woonplaats en werkplaats, maar niet uitsluitend”, vertelt Michel Lagasse, Associate en Managing director. “Wij staan voor alles in: onderhoud, herstellingen, verzekeringen, accessoires, infrastructuren, allerlei toepassingen enz. Wij helpen ondernemingen vanaf een tiental gebruikers een ‘bike policy’ in te voeren die overeenstemt met de verwachtingen inzake zachte mobiliteit.”

V.R.

Joyn Joyn, een personal assistant voor mobiliteit: Joyn Joyn helpt bij de keuze in real time van de beste vervoeroplossing in een stedelijke omgeving. De ontwerpers van deze dienst geven wat uitleg: “Elk van onze aanbevelingen wil relevant, lokaal en geïndividualiseerd zijn. De relevantie heeft te maken met informatie aan de gebruiker over de beste opties, rekening houdend met de informatie die wij van partners krijgen, en een aantal andere parameters (weersomstandigheden, mobiliteit, luchtvervuiling enz.). De aanbevelingen zijn lokaal omdat elke stad zijn eigen dynamiek heeft. En ze zijn geïndividualiseerd om beter in te spelen op de verwachtingen en behoeften van elke gebruiker.”

Koalift brengt ‘taxi’ ouders met elkaar in contact: om kinderen naar school te brengen en hun buitenschoolse activiteiten te beoefenen, reist een ouder gemiddeld 120.000 km voor hun 18e verjaardag. Dat is drie keer rond de Aarde. Vertrekkende van deze vaststelling en de wetenschap dat een ouder gemiddeld 42 minuten onderweg is om de kinderen naar school te brengen, besliste Koalift de ouders in te zetten als taximan. “Wij beogen onderlinge hulp tussen de ouders”, aldus oprichter Thibaut Piraux. “Wij ontwikkelde een webplatform en binnenkort ook een app waarmee ouders van wie de kinderen naar dezelfde gemeenschap (school, club …) gaan, trajecten kunnen delen. Koalift vindt automatisch met wie een traject kan worden gedeeld volgens de beschikbaarheden en planning van elke ouder.”

BePark deelt parkeerplaatsen: BePark richt zich tot mobiliteitsbeheerders voor een betere verdeling van de parkeerruimte. De parking is namelijk het toegangspunt van de werknemers tot het gebouw, ongeacht het gebruikte vervoermiddel. De werking moet dus voldoen aan de nieuwe behoeften, zoals car sharing, de time-sharing van plaatsen, de vrij beschikbare fietsen, scooters enz. BePark komt op met oplossingen om de werknemers aan te zetten hun mobiliteit te plannen in functie van hun recht op gebruik van de parking. Op die manier kan de onderneming haar parking ook tijdens daluren rentabiliseren.

Artepub/Bikeep, de beveiligde fietsenstalling: Fietsen is prima, maar de fiets ergens veilig kunnen achterlaten, is nog beter. Artepub is actief in cultuurpromotie en begon aan de ontwikkeling van fietsenstallingen in Brussel. Vandaag biedt het bedrijf samen met Bikeep een beveiligde, aangesloten en betrouwbare oplossing waarmee de fietser zijn tweewieler met een gerust gemoed kan parkeren. Elk station is uitgerust met sensoren, een alarmsysteem met luidspreker, een zender van noodsignalen en – eventueel – een bewakingscamera.

Micropole/Movin’city, mix transport en toerisme: Micropole is een Frans bedrijf in de sector van de digitale diensten. In 2017 ontwikkelde het Movin’city, een oplossing waarmee zowel overheids- als privé spelers enerzijds op een rendabele manier het gebruik van hun vervoernetwerken kunnen optimaliseren, en anderzijds het stedelijke toerisme verder kunnen ontwikkelen. Een tiental Franse steden gebruikt deze oplossing al. De evolutie van de infrastructuren is onvermijdelijk, des te meer omdat de UNO aankondigt dat de wereldbevolking tegen 2050 zal oplopen tot 9,6 miljard mensen, van wie 70% in stedelijke gebieden.

Troty self-service elektrische steps: Troty wil een duurzame oplossing bieden voor het probleem van de eerste en de laatste kilometer door mensen te helpen zich in hun steden op een betaalbare en handige manier te verplaatsen, en dan wel zonder ecologische voetafdruk. Troty presenteert zich vooral als een gemeenschap van mensen en relaties. De steps zijn op straat te vinden (bijvoorbeeld in fietsenstallingen) of bij partners (hotels, bars, parkeergarages). Troty biedt om te beginnen een zestigtal steps aan in de driehoek Flagey-Schuman-Grote Markt.

Pasha Parking, een nieuwe oplossing om beter in de stad te parkeren: parkeren voor een privégarage, dankzij intelligente bewegwijzering in combinatie met een multi-user applicatie. De applicatie biedt vier diensten aan: de beschikbaarheid van uw garage bepalen; direct een plaats zoeken; betalingen verrichten; tijdens de parkeertijd het nummer van de kentekenplaat weergeven op het intelligente bordje bevestigd aan de garagedeur. Pasha Parking wil met zijn dienst ook de mobiliteit bevorderen. In de stadscentra zullen de parkeerplaatsen slechts voor korte duur kunnen worden gehuurd, om een rotatieproces op gang brengen. Omgekeerd kunnen pendelaars overdag en buurtbewoners ’s avonds langdurig parkeren op plaatsen in residentiële wijken.

Urbike, levering van goederen per fiets: de coöperatie positioneert zich als versneller van veranderingen in de stedelijke logistiek door een modal shift van bestelauto’s en lichte vrachtwagens naar de fiets te stimuleren. Urbike test een koolstofvrije distributieoplossing op basis van het principe van intelligente containerisatie van goederen – BCklet – op vier verschillende soorten goederenstromen om de rendabiliteit van fietsleveringen van lichte goederen in stedelijke gebieden aan te tonen: colli en koerierdiensten, farmaceutica, detailhandel, diensten en zorg (distributie van maaltijdtrays bij patiënten thuis).

Info :

Contact :
Ischa Lambrechts – ila@beci.be
Website : https://go.beci.be/mo/nl

 

 

BECI Community 22 mei 2018
Deel deze post
Archiveren